Najlepsze praktyki w programowaniu stron internetowych

Gdybyśmy prześledzili rozwój Internetu i serwisów internetowych od czasu powstania globalnej sieci www, błyskawicznie zauważylibyśmy, jak wiele się pozmieniało. Różnice w tworzeniu i projektowaniu stron internetowych są kolosalne, za co odpowiada nie tylko jakość i dostępność sieci, ale też coraz większe wymagania ludzi, zmieniające się zastosowania stron, a także rosnąca wiedza o tym, w jaki sposób konsumujemy Internet. Jak powinna wyglądać dobra strona internetowa? Przyjrzyjmy się dobrym praktykom w tym zakresie.

Co się zmieniło przez niemal dwie dekady istnienia globalnej sieci?

Słowem wstępu, wyjaśnijmy, że Internet nie powstał ot tak z dnia na dzień. Nie wszyscy wiedzą, że sieć rozwijana była już od lat 60. ubiegłego wieku. Zdecydowanie jednak ARPANET, czyli przodek dzisiejszego Internetu, a także jego wariacje: USENET i CSNET, BitNET, był czymś całkiem odmiennym, niż to czym dziś jest Internet. Dopiero 1989 rok, w którym  Tim Berners-Lee oraz Robert Cailliau stworzyli projekt sieci dokumentów hipertekstowych “World Wide Web” (czyli w wolnym tłumaczeniu po prostu “ogólnoświatowa sieć”), przyniósł przełom i wytyczył kierunek, w którym zmierza Internet.

Pierwsza strona w WWW powstała w grudniu 1990 roku. Tim Berners-Lee opracował wtedy podstawy języka HTML i na nich oparł prekursorką stronę. Od tamtej pory stron było coraz więcej, a dwa lata później stworzona została pierwsza przeglądarka internetowa – Mosaic. Wraz z jej rozwojem użytkownicy sieci otrzymali możliwość przesyłania danych bezpiecznym połączeniem szyfrowanym, co było kolejnym przełomem i pokazało, jak olbrzymie zastosowanie może mieć Internet.

Bez wersji mobilnej ani rusz

Obecnie Trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie bez Internetu, bo wkroczył on niemal w każdą dziedzinę życia. Nie korzystamy z niego już jedynie na komputerach – przeciwnie: coraz więcej użytkowników wybiera jego wersję mobilną. Przejście z “peceta” na tablety, smartfony i inne mobilne urządzenia wymusiła dostosowanie wyglądu stron internetowych do ich wymogów. Ostatnie lata to wciąż przenoszenie sieci na wersje mobilne. Choć wiele stron internetowych stworzyła już swoją wersję mobilną, to jednak wiele serwisów nadal tego nie zrobiło. A współczesna sieć musi być skierowana na urządzenia przenośne. Szczególnie strony poświęcone bieżącym wydarzeniom wymagają optymalizacji do czytania na telefonach komórkowych.

Jednak w projektowaniu stron internetowych liczy się nie tylko technologiczne zaplecze, ale też wygląd i funkcjonalność strony – oraz to, co określane jest mianem “user experience” – czyli po prostu doświadczenie użytkownika. To w tym zakresie zachodzą najbardziej dynamiczne zmiany.

Trendy w projektowaniu stron internetowych

Śmiałe kolory. Stara szkoła projektowania stron internetowych mówi, że kolory muszą być dopasowane do obszaru, którego dotyczy strona. Ta zasada nadal obowiązuje, bo trudno wyobrazić sobie na przykład serwis kancelarii adwokackiej w wesołych pastelach. Jednak strona ta wcale nie musi być nudna. Śmiałe połączenia barw, odważne kombinacje, niestandardowe kolory mogą przyciągać uwagę odbiorcy. Należy jednak pamiętać, że to, jak odbieramy barwy, jest sprawą bardzo subiektywną, dlatego przed wybraniem kolorystyki warto sprawdzić, kim są odbiorcy projektowanej strony.

Tło, które mówi więcej

Strony internetowe, na których obok tła widoczne są zdjęcia i grafiki, odchodzą do lamusa. Pełnoekranowe tło daje o wiele więcej, bo pozwala opowiedzieć o firmie bez użycia słów. Strony internetowe z pełnoekranowym tłem są bogatsze i ciekawsze, ale ich główną zaletą jest to, że są responsywną i  dobrze dopasowują się do każdego rodzaju rozdzielczości ekranu.

Dolne menu (na stronie mobilnej)

Przyzwyczailiśmy się do tego, że menu strony umieszczone jest na górze. Jednym z najnowszych trendów, jest budowanie stron z dolnym menu, które ułatwia klikanie kciukiem – czyli tak, by większość osób (trzymających kciuk na dole telefonu) mogła bez problemu klikać opcje menu. To kolejny ukłon w stronę rozwiązań mobilnych, które już dominują na rynku.